#GOUDEN REGEL... Om mijn gezondheid structureel te verbeteren!👊🏻🥇
22 maart 2022 
9 min. leestijd

#GOUDEN REGEL... Om mijn gezondheid structureel te verbeteren!👊🏻🥇

Mijn gezondheid is mijn kostbaarste bezit en dat zal voor jou niet anders zijn. Toch vinden we het allemaal erg moeilijk om gezond te leven. We willen allemaal we wat veranderen aan ons lichaam of onze gezondheid. Maar waarom is het dan toch zo moeilijk om ook daadwerkelijk gezonder te gaan leven… Het is toch je kostbaarste bezit?

Waarom maak ik niet meer tijd voor mijn gezondheid?

Als ik deze vraag aan mensen stel hebben ze daar vaak geen duidelijk antwoord op. Het komt er uiteindelijk meestal op neer dat we er geen tijd voor hebben. We zijn allemaal druk en leven in een hectische en stressvolle maatschappij. Vaak is onze week een aaneenschakeling van deadlines en verplichtingen waardoor onze gezondheid er vaak bij inschiet. Maar onze gezondheid en werken aan een gezond, fit en sterk lichaam kost nou eenmaal tijd.

Als je gezondheid je kostbaarste bezit is, waarom maak je er dan niet meer tijd voor? En waarom besteed je je kostbare tijd aan dingen die je dus eigenlijk minder belangrijk vindt?

mijn gezondheid

Wanneer leven we eigenlijk gezond?

“Ik wil mijn gezondheid verbeteren en werken aan een energiek en slank lichaam”. Dit is de vraag waarmee mensen vaak bij ons aankloppen. Maar wanneer leven we nou eigenlijk gezond. Je kan gezond eten en elke week personal training of Bodytec training volgen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je gezond leeft.

Gezond leven gaat verder dan gezond eten en elke week een uurtje sporten. Als je gezond eet en wekelijks sport maar daarnaast slecht slaapt, veel stress hebt, niet gelukkig bent, altijd tijd tekort komt en het gevoel hebt dat je altijd maar aan moet staan. Denk je dan dat we kunnen spreken over een gezonde leefstijl? Toch is dit bij veel mensen de werkelijkheid.

Wat maakt gezond leven dan zo moeilijk?

Als je voor jezelf besloten hebt van “ik wil mijn gezondheid verbeteren”. Hoe pak je het dan aan? Wat ga je dan doen? Grote kans dat je al eerder voornemens had om je gezondheid te verbeteren. Vrouwen proberen namelijk gemiddeld 58 keer in hun leven om hun gezondheid te verbeteren! 🙉

Als we voor onszelf besluiten dat we er weer eens wat aan moeten doen, dan kiezen we meestal voor een methode die we eerder hebben geprobeerd. Dit doen we omdat we niet graag beginnen aan iets wat ons onbekend is. De meeste zullen een dieet volgen wat op dat moment populair is of schrijven zich voor de zoveelste keer in bij de sportclub om de hoek.

Maar als dit de vorige keren niet heeft gewerkt, hoe groot schat je dan de kans in dat dit deze keer wek werkt?

 Wil jij resultaat? Pak het dan deze keer anders aan…

Het is heel logisch dat wanneer jij jouw gezondheid wilt verbeteren, je het gaat zoeken in voeding of beweging. Gezond eten en sporten is ook de manier om een gezond lichaam te creëren. Maar zoals ik eerder in dit artikel al zei is gezond leven meer dan gezond eten en sporten. Als je voor je gevoel altijd tijd tekort komt, altijd maar aan moet staan, slecht slaapt en veel stress ervaart zal je geen gezonde leefstijl kunnen hanteren en ga je het sporten en gezond eten ook zeker niet volhouden.

mijn gezondheid

Wil je gezond, fit en energiek door het leven? Pak het deze keer dan anders aan!

Als we de handdoek in de ring gooien en stoppen met ons dieet of onze sport hebben we altijd wel een excuus. We zullen niet tegen onszelf zeggen van ik ben niet sterk genoeg om deze patronen vol te houden. We verzinnen een excuus waarmee we kunnen verantwoorden waarom we de handdoek in de ring gooien. Zo voelt het toch een beetje minder als falen toch? 😉

De 2 meest gehoorde excuses dat mensen stoppen met de weg die ze ingeslagen zijn is het gebrek aan tijd of resultaat!

Wil jij je gezondheid voorgoed verbeteren? Begin dan dus met het creëren van tijd en stel jezelf de volgende vraag:
Hoeveel tijd per week wil ik gaan besteden aan mijn gezondheid?

Als je gezonder wilt gaan leven zal het vooral aankomen op patronen doorbreken en gewoontes veranderen. Je zal anders moeten gaan denken en andere keuzes gaan maken. Je zal de nodige kennis moeten verzamelen en basisprincipes moeten aanleren over het werken van je brein en je lichaam. Je zal moeten gaan leren hoe jij jouw lichaam kunt trainen en voeden.
Je zult moeten gaan onderzoeken welke dingen jouw energie geven en hoe zorg je voor voldoende rust en ontspanning? En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

We kunnen dus concluderen dat gezond leven best complex is en veel tijd vergt en je snapt na het lezen van dit artikel dat het volgen van een populair dieet niet de oplossing gaat zijn.

De gouden regel die mijn gezondheid structureel verbeterd

Ook ik leefde vroeger zeer ongezond. Mijn ontbijt was zware shag, Red-bull en een saucijzenbroodje bij de pomp en de weekenden bestonden vooral uit feesten en festivals.

Ik sportte al wel 3 tot 4 keer per week want ik wilde een speciale eenheid bij defensie. Maar ik besefte dat ik met deze leefstijl weinig kans maakte. Ik moest mijn gezondheid verbeteren om een kans van slagen te hebben. Maar waar begin je?

Ik besloot om elke dag 2 uur te besteden aan het verbeteren van mijn gezondheid. Voor het werk ging ik een uur sporten en in de avond besteedde ik een uur aan het aanleren van nieuwe gewoontes, persoonlijke ontwikkeling, verzamelen van kennis etc. 

Ik Maakte een lijstje met dingen die ik wilde leren of verbeteren en ging op zoek naar oplossingen. We zijn inmiddels 16 jaar verder en vandaag de dag besteed ik nog steeds 2 uur per dag aan mijn eigen gezondheid en persoonlijke ontwikkeling.

mijn gezondheid

#GOUDEN REGEL

Wil jij jouw gezondheid verbeteren? Besteed dan elke dag minimaal een uur aan het verbeteren van je gezondheid. Focus niet op een getal op de weegschaal maar focus op gezondheid. Als je gezond gaat leven zal een fit, energiek en slank lichaam het logische gevolg zijn. Ga ook niet voor de quick-fix. Maak een lijstje van dingen die je wilt verbeteren of waarin jij jezelf wilt ontwikkelen. Je zal merken dat je dingen kunt wegstrepen van dit lijstje en er steeds weer nieuwe dingen bij komen waarin je jezelf wilt ontwikkelen.

Schakel desnoods een persoonlijke coach, personal trainer of andere professional in die je hiermee kan helpen.
Zie dit niet als tijdelijk traject maar echt als je nieuwe leefstijl. Het creëren of behouden van je fysieke en mentale gezondheid blijft altijd tijd kosten. Sterker nog het gaat steeds meer tijd kosten naarmate je ouder wordt… 

Geef je gezondheid prioriteit!

Geef je gezondheid de prioriteit die het nodig heeft. We kunnen altijd wel redenen bedenken waardoor het sporten even niet lukt of we het gezonde eten even loslaten. In ons hectische leventje zijn er altijd wel afspraken die uitlopen, deadlines die we prioriteit geven etc. Maar we vonden onze gezondheid toch ons belangrijkste bezit? Bedenk dus goed als je van je planning en route gaat afwijken wat de rede hiervan is en of dit op dat moment echt belangrijker is dan werken aan je gezondheid.

90 Day Program!

Wil je stap voor stap leren hoe je een gezond, fit, energiek en sterk lichaam kunt creëren? Met ons 90 Day Program leren we je op een eenvoudige manier hoe je dit stap voor stap zelfstandig kunt realiseren. We leren je alles over voeding, beweging, herstel en ontspanning en creëren de juiste mindset om in 90 dagen fysiek en mentaal naar een next level te gaan. En ook niet geheel onbelangrijk… Je gaat vooral ook leren hoe je dit ook na deze 90 dagen zelfstandig kunt volhouden. Dit programma is online te volgen en combineren we met (online) coaching.

Wil je meer te weten komen over onze aanpak, fysieke trainingen of onze persoonlijke coaching? Dan nodigen we je graag uit om vrijblijvend kennis te maken! ☕️

mijn gezondheid

Reactie plaatsen