#Bodytec is DE manier om rugpijn tegen te gaan...
18 maart 2021 

#Bodytec is DE manier om rugpijn tegen te gaan...

Bodytec zeer succesvol en effectief tegen rugpijn…

Bodytec is wetenschappelijk bewezen zeer effectief tegen rugpijn. Veel mensen hebben last van rugpijn en dan met name lage rugpijn. Dit komt voor een groot deel doordat we in onze huidige maatschappij veel tijd zittend doorbrengen waardoor de spieren inactief en zwak worden. Door veel te zitten belast je je rug ook vaak zwaar en verkeerd in een verkeerde houding. Dit kan ook een oorzaak zijn van de rugpijn. Het kan ook te maken hebben met een verkeerde werkhouding, waar je uiteraard niet altijd wat aan kan doen.

Je hebt nog veel meer oorzaken maar dit zijn de meest voorkomende. Voor een klein gedeelte is de rugpijn bij mensen aangeboren. Het is altijd belangrijk om de oorzaak aan te pakken wanneer dit mogelijk is. Minder zitten en je werkhouding verbeteren als je naar de voorbeelden hierboven kijkt. Wanneer je de oorzaak hebt aangepakt of dit is niet mogelijk doordat er is geen oorzaak is, dan is het belangrijk dat je je spieren sterker maakt.

Waarom krachttraining?

Om je spieren sterker te maken en je rugpijn op die manier tegen te gaan is krachttraining nodig. Krachttraining zorgt ervoor dat de spieren in je rug sterker worden waarmee je de wervels en tussenwervelschijven ontlast. Doordat dit op elkaar duwt kunnen er zenuwen klem zitten die voor die rugpijn zorgen. En dit zorgt ook voor de uitstralingspijn naar bijvoorbeeld de benen. Krachttraining maakt je spieren rondom de wervels sterker waardoor er weer meer ruimte ontstaat en de pijn minder wordt of zelfs over gaat.

Welke soort training is er  mogelijk met rugpijn en waarom?

Een probleem bij mensen met rugpijn die krachttraining willen doen is dat je het (zwaar) moeten belasten met gewichten. Daarom is EMS-training met Bodytec voor rugpijn een goede oplossing. Dit is een veilige manier van trainen wanneer je rugpijn hebt. Bij EMS-training met Bodytec draag je een pak met elektroden die ervoor zorgen dat je spieren worden gestimuleerd en dus getraind. Met reguliere krachttraining is het nodig (zware) gewichten te gebruiken om vooruitgang te boeken in spiermassa. Wanneer je EMS-training met Bodytec doet is alleen het pak nodig wat weinig tot niets weegt. Dit is een groot voordeel. Kan je niet tot nauwelijks bewegen door je klachten, dan kan je zelfs stil staand of zittend trainen. Dit is ook een groot voordeel. Je hoeft dus niet per se grote bewegingen te maken om te trainen. Test of EMS-training met Bodytec geschikt is voor jou!?

Resultaten met EMS-training met Bodytec in combinatie met rugpijn?

De resultaten blijven bijzonder. Binnen 4-6 weken en soms na 1 Bodytec training is er al een erg groot verschil in rugpijn. We houden altijd cijfers bij in ons dossier om de rugpijn te meten, daarom weten we dat EMS-training met Bodytec zo effectief is in de praktijk! Bij sommige mensen VERDWIJNEN de klachten in die 4-6 weken en bij anderen wordt de rugpijn veel minder. We kunnen helaas geen garanties geven maar je lichaam wordt altijd sterker met EMS-training met Bodytec en dit geeft altijd een positief effect. Er is ook wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van EMS-training op rug aandoeningen. De samenvatting van dit onderzoek heb ik hieronder toegevoegd zodat je dat eens na kunt lezen en je er eventueel verder in kan verdiepen.

Wat is er verder van belang behalve krachttraining?

Naast krachttraining zijn er nog andere factoren van belang. Eerder had ik het al over de oorzaak aanpakken. Als dit niet gebeurt blijven de klachten ook aanwezig. Daarnaast zijn er nog een aantal factoren van belang. Denk hierbij aan voeding, rust en ontspanning. Hier wil ik in deze blog niet te ver op in gaan maar ik wil wel meegeven dat dit erg belangrijk is. Zorg je er niet voor dat je alle voedingstoffen binnen krijgt om je lichaam goed te laten functioneren. Dan wordt het lastig om de rugpijn lange termijn op te lossen en je lichaam goed te laten herstellen. Heb je niet genoeg rust en ontspanning en blijf je je lichaam daarmee overbelasten, kan je lichaam ook niet herstellen en daarmee de rugpijn ook niet. Wil je hier meer over weten, lees dan onze andere blogs.

Wat is de stap naar succes zonder rugpijn?

Wat je nu moet doen…ACTIE ondernemen. Je weet nu dat er mogelijkheden zijn met rugpijn. Pak deze kans en ga aan de slag. Ga op zoek naar een goede coach die jou persoonlijk begeleid. Dit is belangrijk want iedere situatie is uniek dus vraagt om een specifieke aanpak. Als je een goede basis hebt gelegd kan je eventueel alleen aan de slag. De basis moet goed staan om succes te bereiken en vooral ook te behouden! Ook is het belangrijk dat je niet alleen gaat trainen maar ook met voeding en rust aan de slag gaat met je coach. Een totaal aanpak is nodig om verzekerd te zijn van succes.

Met deze blog hoop ik je geïnspireerd te hebben over de mogelijkheid die er is qua krachttraining met rugpijn. Je kan via google of Social media vast een locatie in de buurt vinden voor EMS-training met Bodytec. Veel succes! Wij helpen je ook graag verder wanneer je het niet kan vinden of een coach zoekt in de buurt van Renswoude!

De samenvatting van het wetenschappelijke onderzoek:

(BOECKH-Behrens, W.-U./ GRÜTZMACHER, N./ SEBELEFSKY, J., niet-gepubliceerd proefschrift aan de Universiteit van Bayreuth, 2002).

Doel van de studie

Het doel van deze studie was om de effecten van uitgebreide EMS-training op rug aandoeningen te onderzoeken.

Methodologie

49 werknemers aan de universiteit van Bayreuth met rugklachten, 31 vrouwen en 18 mannen van gemiddeld 47 jaar, namen vrijwillig deel aan het onderzoek. De frequentie en intensiteit van de rugklachten evenals de algemene klachtensituatie, stemming, vitaliteit, lichaamsstabiliteit en lichaamsvorm waren aan de hand van vooraf vastgestelde vragenlijsten bepaald. 10 sessies EMS-training, twee keer per week met een duur van 45 minuten, werden uitgevoerd met de volgende training parameters: puls duur 4 s, puls interval 2 s, frequentie 80 Hz, stijgtijd 0 s, puls breedte 350 s.

Tijdens dit proces volgde steeds een periode van ongeveer 25 minuten training op een gewenningstijd van 10-15 minuten om de individuele puls sterkte aan te passen. De trainingsperiode werd afgesloten met een vijf minuten durend ontspanningsprogramma met een puls duur van 1 s, een puls interval 1 s, een frequentie van 100 Hz, een stijgtijd van 0 s en een puls breedte van 150 s.

Resultaten

88,7% van de proefpersonen zagen een vermindering van rugklachten, met een significante verlichting van de klachten in 38,8% van de gevallen. Een lichte verbetering van de algemene klachten werd gemeten in 41,9% van de gevallen. Gedurende het tijdsbestek van de training vond er eveneens een scherpe daling in de frequentie en de intensiteit van de klachten plaats.

Bovendien leidde de EMS-training tot de volgende algemene effecten: 61,4% van de personen meldde een verbetering van hun algemene klachten, 75,5% zag een verbetering van hun gemoedstoestand, 69,4% registreerde een toegenomen vitaliteit, 57,1% van de mannen en 85,7% van de vrouwen ervoer een verbeterde lichaamsstabiliteit, 50% van de proefpersonen bemerkte positieve effecten op hun figuur, en 75,5% voelde zich na de training meer ontspannen.

Conclusie

Full body EMS-training bestrijdt rugkwalen, een veel voorkomende aandoening, zeer effectief. De stroom bereikt kennelijk de dieper gelegen spieren die bij het gebruik van conventionele trainingsmethoden moeilijk bereikt kunnen worden. De speciale full body EMS-training vormt een tijdbesparende, zeer effectieve allround training die ingrijpende, positieve effecten op de gezondheid oplevert. Tegelijkertijd worden zowel therapeutische als preventieve doelstellingen bereikt.

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down