Is gezonder leven moeilijk?šŸ¤” Niet wanneer je deze essentiĆ«le basisregel gaat toepassenā€¦

Is gezonder leven moeilijk?šŸ¤” Niet wanneer je deze essentiĆ«le basisregel gaat toepassenā€¦

Gezonder leven willen we allemaal. We kunnen allemaal wel een aantal dingen opnoemen die we graag anders zouden zien. Maar verander het maar eens! Waarom zijn al die dingen die niet goed voor ons zijn zo verleidelijk? En hoe komt het toch dat wanneer we iets zo graag willen, keer op keer maar niet wil lukken.Ā 

Als we leren hoe het tussen onze oren werkt wordt het ineens een stuk eenvoudiger om gewoontes te veranderen. Maar we hebben veel te weinig tijd om hier mee bezig te zijn toch? Beetje jammer dat de meest geavanceerde computer zich bevindt tussen onze oren, maar we er nooit een gebruiksaanwijzing bij gekregen hebbenā€¦Ā 

Iedereen weet in grote lijnen wat gezond leven is. We kunnen aardig bedenken welk eten wel of niet goed voor ons is. We weten dat beweging en sporten goed voor ons is, dat we beter niet kunnen roken en dat drank en drugs ook niet in de schijf van 5 staat. Toch lukt het ons niet om afscheid te nemen van de dingen die ongezond voor ons zijn.Ā 

Gezonder leven is niet moeilijk! Tenzij we deze essentiĆ«le basisregel niet toepassenā€¦

Ik zal even kort uitleggen waarom we zo moeilijk van deze verkeerde gewoontes afkomen. We stellen bij elke handeling die we doen onszelf in ons hoofd de vraag: Levert mij dit pijn of plezier op? We zullen dingen die ons pijn doen willen vermijden en we zullen er alles aan doen om de dingen die ons plezier opleveren vaker te doen. Vaak koppelen we deze verkeerde gewoontes aan plezier waardoor we er moeilijk vanaf komen.

Hebben we bijvoorbeeld als kind zijnde nare ervaringen met alcohol? Grote kans dat je geen druppel zult gaan drinken. We associĆ«ren hier alcohol met pijn.Ā 

Maar gaan we op stap als we 16 jaar zijn en maken we kennis met alcohol in een leuke setting met feest, vermaak, lol en een leuke tijd met je vrienden? Dan koppelen we alcohol aan plezier. Kleine kans dat je volgende week zaterdag aan het water gaat! šŸ˜‰Ā 

Willen we gezonder leven? Dan zullen we dus dingen moeten laten die ons plezier opleveren. Iets wat we liever niet doen. Je moet het wel heel graag willen om dit op lange termijn vol te houden. Heb dus goed helder wat je doel is en WAAROM je dit doel wilt bereiken. Is deze waarom sterk genoeg om gemotiveerd te blijven tot we de doelen hebben behaald? Of vinden we onderweg wel weer een excuus om onze oude patroontjes op te pakken?

Ā OPDRACHT | Pak eens een a4tje en schrijf op de linkerhelft een rijtje met voordelen en een rijtje met nadelen van hetgeen je wilt veranderen.Ā 

Wat denk je dat de voor- en nadelen zijn als je dit succesvol hebt veranderd? Ā Schrijf ook de voor- en nadelen hiervan aan de rechterkant van je a4tje.Ā 

Maak de balans op en kijk van welke kant van je a4tje het meest motiveert.

Is het de rechterkant die wint? Pas dan de basisregel in voor gedragsverandering!

#DE ESSENTIELE BASISREGEL

Sporten volhouden of anders leren eten kost ons tijd en inspanning. Het zit niet in ons systeem en we doen dit niet op de automatische piloot. Om onszelf dit aan te leren zullen we hier tijd voor vrij moeten maken.Ā 

Bedenk dus goed voor jezelf hoeveel tijd je per week wilt spenderen aan het realiseren van je doelen en plan dit ook daadwerkelijk in je agenda!

We hebben namelijk allemaal 2 dingen gemeen:Ā 

  1. We hebben allemaal 168 uur in de week
  2. We hebben allemaal te weinig uren in de weekĀ šŸ˜

Ā Plan je dus geen tijd, dan schieten de dingen die niet in je systeem zitten er gegarandeerd bij in. Ā 

Werk altijd vooruit. Maak een planning voor de volgende week en bedenk vandaag wat je morgen wilt gaan eten. Zo hoef je er morgen niet meer over na te denken en alleen nog maar op te eten wat er op het menu staat. Op deze manier sluipt het er vanzelf in en word het op den duur gewoonte. Tanden poetsen vinden we ook niet leuk maar doen we ook elke ochtend en avond zonder over na te denken;)

Om je doelen te halen zal je jezelf nieuwe vaardigheden moeten aanleren. Als je elke week 2 uur besteed aan het realiseren van je doelen, investeren in de nodige kennis en het onder de knie krijgen van de juiste vaardigheden, kom je elke week een stap dichterbij je uiteindelijke doel!Ā 

Ā # STAPPENPLAN

  1. Heb goed helder wat je doelen zijn en WAAROM je dit wilt bereiken
  2. Pak een a4 en maak een lijstje van pijn en plezier van je huidige en nieuwe gedrag
  3. Maak een duidelijke weekplanning en bedenk hoeveel uur je per week wilt besteden aan het realiseren van je doelen
  4. Werk en plan vooruit
  5. Investeer in de nodige kennis en leer jezelf de vaardigheden aan die nodig zijn om deze doelen te bereiken.Ā 

Ow en wacht niet op het juiste moment om ermee te beginnen want dat was gister!Ā šŸ˜œ

Gezonde leefstijgewoontes-veranderenl tips,

Reactie plaatsen