sporten

Waarom bereik ik met sporten niet het gewenste resultaat?

Sporten! Waarom bereiken we niet het gewenste resultaat?

Sporten! Iedereen is zich er inmiddels wel van bewust dat we beweging nodig hebben. Ook iedereen weet dat we er veel voordelen van zullen hebben. Toch blijft voor veel mensen sporten iets waar we niet naar uitkijken of wat we vaak niet op lange termijn volhouden.

We denken er vaak te weinig over na, schrijven ons in een opwelling op bij een sportschool en in de meeste gevallen creëren we niet de resultaten die we ervan verwachten.

Waarom vallen de resultaten van sporten altijd tegen?

Als we dit aan 100 mensen vragen, zullen er 90 zeggen dat ze wat strakker willen worden en wel wat kilootjes kwijt willen. Dit is ook de voornaamste reden dat mensen gaan sporten. Mensen denken dat sport de voornaamste manier is om snel af te vallen maar om je maar gelijk uit de droom te helpen. Met een uurtje sporten per week gaan we die kilo’s niet kwijtraken.

Als mensen besluiten om het sporten weer eens op te pakken zijn de vaak de eerste dagen of weken nog gemotiveerd. In deze weken zal je dus ook meer gaan letten op je voeding en zal die zak ships sneller laten staan. Hierdoor zullen we dan inderdaad ook wat af gaan vallen. Door deze positieve flow voelen we ons vaak fitter en energieker en deze keer gaan we het echt volhouden toch? ;). Als na enkele weken de vooruitgang stagneert wordt het ineens weer een stuk moeilijker vol te houden en haken we vaak weer af. Sporten vinden we vaak wel leuk mits we er resultaat va merken.

Wat moet doel van sporten zijn!sporten

Als we ons 1 uur non stop en in een lekker tempo hardlopen zullen we zo’n 600 tot 700 calorieën verbranden. Als we vervolgens bedenken dat 9000 calorieën een kilo vet is moeten we dus eigenlijk al 13 tot 15 uur fanatiek sporten om een kilo vet te verbranden. Die 1 tot 2 uur sporten per week zet qua afvallen dus geen zoden aan de dijk. Als dit je reden is dat je gaat sporten is de kans groot dat je dus snel afhaakt omdat de resultaten flink tegenvallen.

Om een lichaam gezond en sterk te houden moeten we het blijven gebruiken en dus inspannen en zulle we onze spieren moeten trainen. We zijn totaal niet gemaakt om binnen met de auto naar kantoor te rijden om vervolgens tussen 4 muren op een stoel naar een beeldscherm te gaan zitten staren. Vroeg of laat ga je hier klachten aan ondervinden. Om ons inactieve leventje te compenseren zullen we dus in actie moeten komen om ons lichaam goed te laten functioneren.

Sporten doen we dus eigenlijk om ons lichaam sterk te houden. Ons hart op kracht te houden en onze longen bloedvaten, spieren, botten etc. sterk te houden. Dit moet dan ook onze reden zijn van sporten. Op dit vlak zullen we zeker resultaten zien als we dit zouden meten. Vreemd genoeg letten we vaak alleen op onze kilootjes en uiterlijk. Er komen gedurig mensen op intakegesprek met veel klachten als diabetes, rugklachten en totaal geen energie. Je zou verwachten dat ze hiervoor komen. Als je ze dan vraag is hun doel dat ze komen om af te vallen.

Voor deze klachten zal beweging en sport zeker helpen en zullen we ook zeker resultaat zien maar voor de kilo’s zet het dus geen zoden aan de dijk.

Zoek een sport die je leuk vindt:

Om iets vol te houden is het vooral belangrijk dat je het leuk gaat vinden. Er zijn zoveel sporten in een straal van 25 km dat er iets tussen moet zitten wat je leuk vindt. Ga dus niet een sport kiezen die je al 10 keer eerder niet hebt kunnen volhouden. Ga na wat voor jouw belangrijk is, sport je liever alleen of ga je liever met iemand samen sporten. Wil je een sport die je kan doen wanneer je wilt of zit je liever aan een tijdstip vast zodat het gewoonte wordt. Wil je echt intensief trainen of wil je gewoon lekker in beweging blijven…

Kortom… Denk goed na wat je wilt gaan doen en zoek een manier van beweging waar je blij van wordt.

sporten

Doe het in de goede volgorde!

Ben je niet fit, heb je vage klachten of totaal geen energie? Ga dan niet beginnen met intensief sporten. Sporten is namelijk je lichaam belasten en als je het goed doet zelfs in kleine mate beschadigen. Dit is juist goed want zo zorgt ons lichaam ervoor dat we stap voor stap sterker zullen worden. Maar dan is het wel van belang dat we goed kunnen herstellen en ons lichaam ook echt sterker kan worden. Ons lichaam beschadigen terwijl het al overbelast is werkt juist negatief en dit zien we helaas heel vaak gebeuren.

Om ons lichaam dus te gaan belasten is het van belang dat we goed kunnen herstellen. Goede nachtrust en goede voeding zorgen voor dit herstel. Wil je echt iets bereiken met sporten? Zorg dan dat je eerst dit op de rit hebt voordat we ons lichaam nog meer gaan belasten. Zolang je dit niet op de rit hebt is beweging uiteraard wel goed maar wacht nog even met intensieve belasting.

Wil je echt iets bereiken? Focus dan niet op het sporten…

We krijgen gedurig mensen op intake die er eigenlijk een beetje van uit gaan dat ze gaan sporten met een personal trainer dat het allemaal wel goed moet komen.

Als je echt iets wilt bereiken dan ligt deze winst met name in de eerste maanden vooral buiten het sporten. 1 uur sporten met een personal trainer vult 0.7% van een volledige week van 168 uur. Maak je in de overige 99,3% niet de goede keuzes dan gaat dit ene uurtje ook echt niet de gewenste resultaten opleveren. Sterker nog! Hierdoor kan je zelfs achteruitgaan.

Sterker nog! Tijdens die 0,7% die je bij ons doorbrengt beschadigen we eigenlijk je lichaam iets en gaan we dus eigenlijk op het moment zelf iets achteruit. Wanneer we goed herstellen worden we hier sterker van en zal je stap voor stap vooruitgaan. Die overige 99,3% bepalen dus eigenlijk hoe goed en snel je vooruitgaat en daar ligt dus ook vooral je winst.

Met onze persoonlijke begeleiding zijn we dan ook vaak de eerste periode vooral bezig met het creëren van een gezonde leefstijl en besteden we erg veel aandacht aan die 99,3%.

Stap voor stap:

We willen vaak veel te snel. Het liefst hebben we volgende week al onze doelen gehaald. Wat uiteraard logisch is. Door het stellen van vaak onhaalbare doelen haken we vaak weer snel af. Om echt iets te bereiken komt het vooral neer op gewoontes afleren en nieuwe gewoontes aanleren. Dit is iets wat wij mensen totaal niet leuk vinden en ons ook enorm veel energie kost. Dit kan soms zelfs jaren duren dat iets echt onbewust gaat.

Wil je echt iets bereiken? Ga dus niet van de een op de andere dag alles omgooien.
Maak een lijstje met de dingen die je graag wilt veranderen en voeg 1 voor 1 deze dingen toe.

Blijf stappen maken en verleg de focus.

Wil jij fit worden, van je klachten af of 30 kg afvallen? Zoek dan dus niet je winst in een uurtje sporten. Schrijf op wat hiervoor allemaal moet gebeuren. Laat je hierover informeren door de juiste professionals. Fysieke doelen realiseren is echt lastig er moet enorm veel voor gebeuren en er ook veel kennis bij kijken. Zorg dat jij die kennis in huis krijgt en leert hoe je dit kan toepassen. Heb je alles wat je moet veranderen op papier staan? Vink dan in jouw tempo stap voor stap deze punten af. Op deze manier blijf je stappen maken en komt je uiteindelijke doel dichterbij en vaak nog sneller dan je denkt. Verdiep je dus vooral zelf in dit proces. Investeer tijd in je gezondheid en blijf stapjes maken in je eigen tempo.

My Own Program.

In dit 6 weekse programma nemen we je stap voor stap mee in dit proces. Geven we je de nodige kennis en tools waarmee jij jouw doelen kan realiseren. We sluiten af met een haalbaar doel en een plan om dit te bereiken. Met deze aanpak haalt in groepsverband ruim 80% de doelen die we hier opstellen en bij persoonlijke begeleiding zelfs 88%. Wil je meer weten over onze aanpak? Laat dan hieronder je gegevens achter en wij vertellen je er graag meer over.

Ga terug naar overzicht

Lees hieronder ook andere artikelen die voor u nuttig kunnen zijn:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *