slapen

5 tips om beter te slapen

5 tips om beter te kunnen slapen

Een van de dingen die we opofferen voor alle dingen die we in ons drukke leven willen doen is onze nachtrust. We snoepen uren weg van de nacht omdat onze dagen zo vol zitten. Nog even de mail wegwerken of andere dingen die we van onszelf zo nodig nog even moeten doen. Dit gaat allemaal ten koste van onze nachtrust wat ervoor zorgt dat we dus veel te weinig slapen.
We beseffen onvoldoende dat te weinig slapen ervoor zorgt dat we minder van ons leven kunnen genieten. Even die mailbox leegwerken is dus eigenlijk tegenstrijdig en vooral gericht op de korte termijn. De rekening krijgen we later gepresenteerd wat ervoor zorgt dat veel van ons vermoeid door het leven gaan.

Te kort slapen heeft direct negatief effect op ons leven.

We hebben minder energie, zijn sneller geprikkeld, ons immuunsysteem verzwakt en onze concentratie neemt fors af. Daar komt nog eens bij voor de mensen die sporten dat niet goed hersteld. Je herstel neemt namelijk plaats wanneer we slapen. Wanneer we te weinig slapen zullen o.a. onze spieren niet goed herstellen, krijgen we allerlei pijntjes en is de kans op een blessure groot. Een uurtje sporten kan dus ook juist erg negatief werken als je het stuk herstel niet goed op orde hebt.

Een gezond lichaam begint bij goede nachtrust

Slapen we te weinig en gaan we vermoeid de dag door, dan zal het ons ook niet lukken om een gezond, fit en energiek lichaam te krijgen. Begin met het creëren van voldoende nachtrust en gezonde voeding en maak je lichaam gereed om het vervolgens goed te kunnen belasten.
Met de volgende 5 tips zorg je ervoor dat je een bezit over een goede nachtrust!

  1. Bereid je lichaam goed voor op de nacht

Een goed slaapritme begint uiteraard mee dat we zorgen voor genoeg uren in bed. Het beste is om 8,5 uur uit te trekken voor de nachtrust. We hebben gemiddeld 8 uur slaap nodig en nog even de tijd nodig om in slaap te komen. Kijk hoe laat je uit bed moet en tel 8,5 uur terug. Moet je er in de ochtend om 7 uur uit, zorg dan dat je om 10.30 naar bed gaat.
Probeer de 2 uur voordat je naar bed gaat geen schermen meer te gebruiken. Geen televisie, IPads, laptops, pc’s of telefoons. Deze prikkels neem je onbewust toch mee naar bed en houden je wakker. En nog belangrijker: Fel licht zorgt ervoor dat je melatonine productie niet goed op gang komt. Deze stof hebben we juist nodig om te slapen.
Maak in de avond ook de omgeving niet te licht, licht houd je wakker. Heb je veel licht om je heen en ga je ineens naar bed is de kans dat je gaat liggen malen groot. Bereid je dus goed voor op de nacht en laat je lichaam wennen aan het donker.

  1. Koop een goed bed

Dit klinkt als iets logisch maar wordt toch vaak door veel mensen onderschat. We liggen gemiddeld 1/3 van ons leven op bed. Liggen we niet goed dan kan dit onze dag flink verpesten. Deze 8 uur goed rusten is cruciaal voor een fit en energiek lichaam.
Je kan gaan sporten en gezond gaan eten maar als ons lichaam in de nacht niet goed kan rusten omdat we verkeerd liggen zullen die gekke pijntjes en rugklachten niet weggaan. Het komt bij ons erg vaak voor dat mensen grote stappen maken als ze ineens een ander bed aanschaffen.

Wij werken samen met Morgana in Veenendaal waar we met regelmaat mensen kosteloos een slaaptest laten doen. Dit levert altijd erg veel voordelen op en kan je kwaliteit van leven enorm ten goede komen. Word je ‘s morgens niet fit wakker en heb je ‘s morgens vroeg het meest last van klachten? Ga dan eens na of je wel goed rust en investeer indien nodig in een goed bed voor een optimale nachtrust.

  1. Bepaal een slaapritme

Ritme is je grootst vriend. Ritme is één van de belangrijkste sleutels om je lichaam gezond en energiek te krijgen. Wat voor maatregelen je ook treft om je gezondheid te verbeteren, ze werken pas als ze in een vast ritme worden opgenomen in je leven. Dit werkt net zo met onze nachtrust. Het is belangrijk dat we op vaste tijden gaan slapen en weer opstaan. Wanneer je maar lang genoeg zo’n ritme vasthoudt hoef je op den duur zelfs geen wekker meer te zetten. Als je op werkdagen elke dag 7 uur opstaat, is de kans groot dat je in de weekenden ook om 7 uur wakker wordt.

Bij een goed slaapritme worden we wakker op vaste tijden en vaak net voor onze wekker afgaat. Wanneer je dan zonder moeite opstaat mag je ervan uit gaan dat je in een goed ritme zit. Is het elke ochtend een hele klus om uit bed te komen dan slapen we te kort.

In bijna alle gevallen komt vermoeidheid om de hoek kijken als ons ritme verstoord is. We gaan te laat naar bed, slapen slecht of te kort en als we de kans krijgen staan we later op in bijvoorbeeld de weekenden. Er zit totaal geen ritme in onze nachtrust en ons lichaam raakt totaal in de war. Probeer dus zoveel mogelijk ritme in je slaap te krijgen. Bijvoorbeeld elke dag 10.30 naar bed en 7 uur opstaan. En ja… Ook in de weekenden.

JA… Ook als je het weekend de bloemetjes buiten zet!

Wil je in het weekend een keer de bloemetjes buiten zetten, dan kan je gewoon het beste om 7 uur opstaan. Zo hou je toch het meest je ritme aan en verstoor het ritme zo min mogelijk. Je raakt er alleen maar vermoeider van als je dat ritme verstoort. Verstoor in zulke gevallen niet je ritme aan de voor en achterkant van de nacht maar bekert het tot enkel de voorkant.
Haal zoveel mogelijk groente en fruit in huis en zorg dat je jezelf de volgende dag weer oplapt naar een andersoortige fysieke inspanning.
Het is overigens heel logisch dat je niet 24/7 dit ritme kan aanhouden. Net als met voeding en beweging is het ook met nachtrust een streven. Af en toe uit je ritme stappen is prima en onoverkoombaar. Maar laat de teugels niet te ver vieren.

  1. Kies de juiste wekker

Als je een slaapritme hanteert heb je hem niet nodig, maar je moet een dapper mens zijn wil je het risico om je te verslapen te durven nemen. Je kunt er dus eigenlijk niet omheen.
Zorg er in ieder geval voor dat dit noodzakelijk kwaad niet je eerste irritatie bron is van de dag. Een alarmklok met zon sirene, slaap je nooit doorheen maar daar is ook alles mee gezegd. Als je dag al zo begint moet je van ver komen om er nog wat van te maken.
Gebruik ook je telefoon niet als wekker. Wanneer de wekker op je mobiel gaat en we pakken de telefoon, dan stromen de berichten en appjes gelijk binnen. Laat niet gelijk alle prikkels van de buitenwereld binnenkomen voordat je de eerste kop koffiegedronken hebt.

Zelf gebruik ik een daglichtlamp. Enkele minuten voordat je je gewekt wil worden bootst hij een opkomende zon na. Het wordt dan langzaam licht in je kamer en als de wekker echt afgaat beginnen er vogeltjes te fluiten wat ervoor zorgt dat je rustig wakker wordt.

You snooze, you lose!

Als de wekker gaat, ga er dan ook direct uit en ga niet snoozen! Die minuten doen niks goeds voor je nachtrust en je wordt er steevast wazig door wakker. Zet je wekker op het allerlaatste moment dat je nog kunt opstaan om rustig te ontbijten, te douchen en niet hoeft te haasten. Vind je het in het begin moeilijk om er dan gelijk uit te gaan? Zet dan je wekker op een afstand dat je er daadwerkelijk uit moet om hem uit te zetten.

  1. Een gewoonte maken van je voornemens

Als we in ons leven iets willen veranderen, is het cruciaal dat deze voornemens gewoonte worden. Je kan voornemens in praktijk brengen maar wanneer we iets slechts een paar keer toepassen zal er niks veranderen. Om iets structureel vol te kunnen houden zal je er dus voor moeten zorgen dat het gewoonte wordt.

Het is belangrijk dat je een gewoonte maakt van alles waarvan je denkt dat het de kwaliteit van leven zal verbeteren. Dit is niet eenvoudig maar dit hebben we eigenlijk al heel vaak succesvol eerder gedaan. Een goed voorbeeld hiervan is onze tandenpoetsen. Als kind begonnen je ouders hier al mee. Een vervelend moment en je wist nog niet eens waarom dat poetsen goed voor je was. Omdat het toch elke dag gebeurde raakte je eraan gewend wat ervoor zorgt dat het gewoonte is en gebeurd zonder er bewust over na te denken. Zo zijn er nog tientallen dingen op te noemen die je elke dag uit gewoonte doet.

Dingen worden gewoon als we ze met grote regelmaat uitvoeren. In het begin moeten we ons er een beetje toe zetten maar als we het lang genoeg doen wordt het routine en zullen we deze gewoonte in ons dagelijks leven opnemen.
Wil je beter slapen en bovenstaande tips uitvoeren? Zorg dan dat je hier bewust mee bezig bent en ze structureel elke dag uitvoert.

Tot slotSlapen

Dit zijn slechts 5 tips die je nachtrust zullen verbeteren. We zouden er nog veel meer kunnen opnoemen. Wij zijn van mening dat dit voldoende moet zijn om een goede nachtrust te bewerkstelligen. Lukt het je na het opvolgen van deze 5 tips niet om een goed slaapritme te krijgen? Kom dan vrijblijvend bij ons op gesprek. We helpen je graag met creëren van een gezond en uitgebalanceerd slaap en leefpatroon.

Ga terug naar overzicht

Lees ook andere artikelen die wellicht nuttig voor u kunnen zijn

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *