Goede voornemens?

Goede voornemens? 5 tips om deze keer wel te slagen…

Voor iedereen die het gevoel heeft een paar kilootjes af te willen vallen, zijn de feestdagen een lastige periode. Er komt veel lekkers voorbij en we bewegen minder dan anders.
Het is ook erg lastig om al dat lekkers te weerstaan. Ach… We hebben maar 1 keer per jaar deze feestdagen en hebben al snel een excuus gevonden om ons ook deze feestdagen weer aan te passen.

In de eerste dagen van januari komen we allemaal met de goede voornemens en proberen we dit schuldgevoel en de extra kilootjes weg te poetsen. We gaan met z’n alle naar de sportschool of halen weer eens onze hardloopschoenen tevoorschijn.
Nog even een nieuw dieetje erbij en dan maar hopen dat we dit jaar wel het gewenste resultaat bereiken! We hebben al snel weer iets gevonden wat roet in het eten gooit, een griepje, slecht weer of sociale verplichtingen waardoor we een reden hebben bedacht ineens niet meer te hoeven sporten. En ach… dat dieet was toch ook niet echt wat voor mij.

Volg nooit geen dieet meer!

Bij een dieet gaan we meestal iets schrappen en minder eten. Of het nou eiwitten, koolhydraten of vetten zijn. Als we iets gaan schrappen gaan we afvallen. Daarnaast snaaien we ook minder en gaan we vaak meer bewegen als we een dieet gaan volgen. In die zin werkt dus ieder dieet als we enkel naar de kilo’s kijken. Op de lange termijn hebben we er niks aan! En als we naar onze gezondheid kijken al helemaal niet. Stop dus met diëten! De meeste diëten zijn ongezond, schoppen ons lichaam in de war en op de lange termijn bereiken we er helemaal niks mee.
Zorg liever dat je je jouw eetpatroon zo aanpast dat het een levensstijl wordt. Zorg dus dat het gewoon wordt en niet continu een uitdaging is om je aan een bepaald eetpatroon of strenge regels te houden. Niemand houdt dit jaren vol en bij de eerste de beste tegenslag zijn de gewoontes die ons het meeste energie kosten de pineut.

100 gezonde recepten

  1. Begin vandaag

Of we nou willen stoppen met roken, willen afvallen of andere doelen willen realiseren. We hebben altijd wel een reden om het uit te stellen. Uitstellen kan volgens onderzoek zelfs 40 jaar duren voordat we echt stappen ondernemen.
Als je iets wil veranderen begin daar dan vandaag mee! Er komt namelijk geen moment dat het makkelijk wordt om gewoontes te veranderen en het komt zeker nooit uit. Nu zijn het de feestdagen, dadelijk wintersport en weer een paar maanden later staat de zomervakantie alweer voor de deur. Zo is er altijd wel wat waardoor het nu net even niet uitkomt. En voor we het weten zijn we dus 40 jaar verder.
Begin dus vandaag met de eerste stap te zetten. Schrijf je in voor de sportschool, creëer meer balans in je voedingspatroon. Het maakt niet uit wat het is maar zet je eerste stap vandaag.

  1. Draai gewoontes om

Kies elke maand een gewoonte die je graag wilt veranderen en vervang dit voor een gewoonte die wel goed voor je is. Dus in plaats van dat blikje Redbull of frisdrank die drinkt onderweg naar huis eet je nu een appel. Of in plaats van de lift pak je nu de trap naar je werkplek.
Gewoontes veranderen is namelijk het moeilijkste wat er is. We gooien vaak onze gewoontes te radicaal om. We zijn het zat en ineens gooien we ons hele dagritme om en ziet onze dag er heel anders uit dan dat we voorheen gewend waren. Al deze veranderingen tegelijkertijd houden we dan ook niet vol in ons drukke bestaan.
Verander elke maand een gewoonte die je graag wilt veranderen. Het ombuigen van een leefstijl kost tijd. Neem er dan ook de tijd voor. Je zal de eerste zijn die dit wel in een paar maanden lukt. Verander dus stap voor stap je gewoontes en focus je op 1 ding tegelijk. Begint deze gewoonte na een maand eigen te worden! Dan vervangen we een andere ongezonde gewoonte voor iets gezonds. Je zal zien dat je dan na een jaar al een heel ander mens bent.

  1. Zeg nooit meer dat je het te druk hebt 

Als we dit zeggen bedoelen we eigenlijk dat Diabetes type 2we andere dingen belangrijker vinden toch? Maar wat vindt je belangrijker dan je eigen gezondheid?
Zolang we er zo in staan en onze sport of gezonde eetpatroon geen prioriteit geven gaan we het nooit vol houden. Wil je dit jaar echt iets bereiken? Zet je training dan ook echt in je agenda. Het liefst ook op een vast tijdstip als dat lukt. Als we week op maandagavond en woensdag ochtend sporten dan wordt ook dit gewoonte en doen we het eigenlijk uit automatisme. Tanden poetsen is ook niet onze grootste hobby, toch doen we ook dit elke dag op hetzelfde tijdstip zonder het te vergeten.

  1. Plan in het voren

Wil je vanaf nu anders gaan eten dan moeten we hier bewust mee bezig zijn. Wanneer we sporten niet inplannen, blijven we het ook opschuiven. Dit is met gezond eten net zo. Heb je vandaag een drukke werkdag vol met vergaderingen en afspraken dan is de kans klein dat je ineens gezond gaat eten.
Veel van ons weten wel hoe de dag eruit gaat zien. Bedenk dus in het voren hoe en wat je die dag gaat eten. Wanneer je hier over nadenkt en je eten meeneemt hoef je er op deze drukke dag niet meer over na te denken. Het enige wat je hoeft te doen is het nog even op te eten. Dit lijkt wellicht wat overdreven maar deze 10 minuten voorbereiden zorgt er wel voor dat je de rest van de dag er niet mee bezig hoeft te zijn en op den duur wordt ook dit vanzelf gewoonte. Wil je iets veranderen in gewoontes? Plan dan in het voren en laat het er niet op aan komen.

  1. Focus op gezondheid en wees niet te streng voor jezelf.

Wanneer we gaan sporten of ons voedingspatroon veranderen is de weegschaal onze grootste vriend. Laat de kilo’s een beetje los en focus vooral op gezondheid. Zorg dat je plezier in bewegen krijgt, en dat je nieuwe voedingspatroon gewoonte wordt. Laat dat je doel zijn en niet de kilo’s.
Als je dat voor elkaar krijgt gaan de kilo’s er ook vanzelf vanaf. We zijn vaak te streng voor onszelf, focussen volledig op de kilo’s en houden ons de eerste periode strikt aan ons plan. Zijn we een keer verkouden, hebben we de kinderen ziek of andere oorzaken waardoor het even niet lukt, zijn we gelijk gedemotiveerd.
Wees niet te streng voor jezelf. Focus op gezondheid en weet dat zulke tegenslagen erbij horen. Laat je dus niet op het veld slaan en pak de draad gewoon weer lekker op.

Ga terug naar overzicht

Lees ook andere artikelen die wellicht nuttig voor u kunnen zijn:

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *