hoofdpijn

Hoofdpijn

Hoofdpijn

Regelmatig hoofdpijn? Helaas worstelen steeds meer mensen geregeld met hoofdpijn. De meest voorkomende klachten waar onze klanten mee worstelen was altijd met stipt op 1, pijn in de rug. We zien nu steeds vaker dat mensen ook regelmatig kampen met die vervelende hoofdpijn. In veel gevallen belemmert het je niet dusdanig dat je niet normaal kan functioneren. Toch is het erg vervelend en kan het je dag flink verpesten.

Hoe komt het nou dat zoveel mensen hier steeds vaker tegen worstelen en hoe zorg je ervoor dat je snel van deze klachten af komt.

De meest voorkomende oorzaken van hoofdpijn

Wanneer je al wakker wordt met hoofdpijn begin je de dag al niet met een lekker gevoel. Je ziet gelijk meer tegen de dag op en bekijkt alles net even iets minder positief. Je komt de dag prima door maar het gaat wel ten koste van ons humeuren kwaliteit van leven. Wanneer je gaat Googlen naar de oorzaken van hoofdpijn zullen we 10-tallen oorzaken vinden.Lastig wat dan in jouw geval de oorzaak is en wat je hier nou aan kunt doen!

Onderzoek wijst uit dat stress is de meest voorkomende oorzaak van hoofdpijn is. Niet heel gek als we zien hoe druk ons dagelijkse leven is met alle indrukken die we te verwerken krijgen. We krijgen maar liefst in 3 dagen even veel informatie tot ons dan onze verre voorouders in ons hele leven.

Stress wordt vaak gelinkt aan ons werk maar er zijn nog tal andere soorten stress. Bijvoorbeeld een tekort aan vitamine en mineralen, tekort aan slaap of ontspanning, te weinig vocht, inname van E-nummers, medicatie en andere slechte stoffen die we binnen krijgen, fysieke stress door overbelasting van ons lichaam, niet goed kunnen afvoeren van afvalstoffen, emotionele stress door gebeurtenissen die een grote impact hebben en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Vaak zijn het meerdere oorzaken die er samen voor zorgen dat je last krijgt van die vervelende hoofdpijn. Het is dan vaak ook moeilijk te achterhalen wat voor jou de oorzaak is.

Reken af met die vervelende hoofdpijn

Mensen komen niet vaak bij ons met de vraag of wij ze kunnen helpen met hun hoofdpijn. Vaak gaan mensen dan naar een huisarts of andere specialist op dat gebied. Heel begrijpelijk ook dat je niet bij een personal trainer uitkomt. Veel van onze klanten kampen met deze klachten maar eigenlijk doen wij daar in de eerste instantie ook helemaal niks mee. Je kan gaan zoeken, proberen en gokken wat het kan zijn maar je hebt dan een kleine kans van slagen.

Wat je klachten ook zijn, we beginnen altijd met het creëren van een goede gezonde basis. Onderzoek wijst uit dat 85% van onze klachten voeding of leefstijl gerelateerd is. Met andere woorden… In 85% van de gevallen hebben we deze klachten zelf veroorzaakt door gewoontes die we onszelf hebben aangeleerd.

Wat je klachten dan ook zijn. Leg eerst een goede basis op gebied van gezondheid en zet de volgende 3 pijlers goed.

  • Voeding
  • Beweging
  • Rust en herstel

Wat je klachten ook zijn, vorm eerst een gezonde stabiele basis. Als 85% van onze klachten leefstijl gerelateerd zijn. Zullen dus ook 85% van onze klachten weg gaan als je de basis goed hebt staan.

Wanneer mensen bij ons de begeleiding starten, gebeurd het vaak dat ze na een maand al van hun hoofdpijnklachten af zijn. Dit komt omdat in onze ogen de grootste oorzaak toch in ons voedingspatroon ligt.

Zorg ervoor dat je alle essentiële voedingstoffen binnen HOOFDPIJNkrijgt!

Wij zorgen er altijd eerst voor dat mensen alle essentiële voedingstoffen binnen krijgen. In onze ogen bepaald voeding voor 70% hoe goed je lichaam functioneert. Voeding is de brandstof van ons lichaam en hier gaat het bij de meeste mensen al mis. 3% van Nederland krijgt alle nodige voedingstoffen binnen. Dit zijn vooral de specialisten in dit vak en de topsporters en de rest komt erbij lange na niet aan.

We hebben al deze vitamines en mineralen niet voor niks nodig. Hebben we langere tijd onze voedingstoffen te weinig binnen zullen we dus klachten gaan optreden. En laat een veelvoorkomende klacht nou hoofdpijn zijn;).
Hoe je dit makkelijk zelf thuis kan monitoren hoeveel voedingstoffen je binnen krijgt is door het eens in te vullen op http://mijn.voedingscentrum.nl/.
Je krijgt hier een goed beeld van wat je nou daadwerkelijk binnen krijgt en wat je binnen zou moeten krijgen.

Vaak kijken wij enkel naar de calorieën, vetten, eiwitten en koolhydraten. Laat dit voor nu even los en focus je vooral op het binnen krijgen van de vitaminen en mineralen.
Met een verkeerd aantal calorieën en een verkeerde verhouding in vetten, eiwitten, koolhydraten zullen we de vitamines en mineralen namelijk ook niet voldoende binnen krijgen.

Van een paar honderd calorieën meer of minder ga je heus niet aankomen of je minder goed voelen. Van een tekort aan deze essentiële voedingstoffen wel dus verleg je focus van calorieën naar voedingstoffen en je zal zien dat je je veel fitter zal gaan voelen.

Zorg voor voldoende beweging

We hebben met onze voeding al 70% van de oorzaak aangepakt. Wanneer je dit hebt toegepast zullen veel van ons al van deze klachten af zijn. De overige 30% halen we uit beweging en rust/ontspanning.

Te weinig beweging kan zorgen voor hoofdpijn maar de kans dat dit echt de oorzaak zou zijn is wel nihil. Het is dan wel vaak niet de oorzaak van onze hoofdpijn maar kan in veel gevallen wel een oplossing zijn. Hoofdpijn is vaak het eerste signaal van ophoping van afvalstoffen. Het afvoeren van deze afvalstoffen bevorder je enorm door je lichaam fysiek in te spannen. Wanneer je de doorbloeding stimuleert zullen veel van deze afvalstoffen ons lichaam verlaten.

De Nederlandse norm gezond bewegen is 5 keer per week 30 minuten matig intensief bewegen en 3 keer per week 20 minuten intensief bewegen. Probeer je dus aan deze richtlijnen te houden om je lichaam fysiek goed intact te houden. Ook zal zit mentaal erg bij dragen want deze beweging werkt ons Cortisol (stress hormoon) tegen.

Rust en herstel

Dit is in veel gevallen de grootste oorzaak van dit hele geheel. Gek want net zeggen we dat voeding voor 70% de oorzaak is. Dit is ook zo maar de reden dat we niet gezond eten en te weinig bewegen is omdat we hier zogezegd geen tijd voor hebben.
We zijn de hele dag bezig met allerlei verplichtingen waardoor voeding en beweging er vaak als eerste bij inschiet.

Als je de voeding en beweging goed hebt staan geef dan jezelf eens een cijfer over je algehele energieniveau. Hoe fit ben je de laatste weken als je hier een cijfer aan moet koppelen. Als dit onder de 8 is ligt deze winst nog vooral in een stuk rust en herstel.

Timemanagement:

Reken eens uit hoeveel uren je per week nodig hebt als je al je bezigheden bij elkaar optelt. Wanneer wij klanten dit laten doen houden ze vaak tussen de 10 en 20 uren per week over. Je kan je dan afvragen waar deze tijd blijft. Waarschijnlijk verdoen we onze tijd met sociale media en allerlei andere zaken die er niet toe doen en ons niks zal brengen.

Tel dus eens al deze dingen bij elkaar op en vergeet ook vooral het stuk vrij tijd en ontspanning niet mee te nemen.

HOOFDPIJN

Plan dit vervolgens overzichtelijk in grote lijnen in je agenda. Vergeet dus ook niet vrije tijd in je agenda te plannen. Als we niet af en toe een kruis in onze agenda zetten plannen we weer allerlei verplichtingen in of dit wordt voor ons gedaan. Blijft je cijfer onder de 8 plan dan nog meer tijd in voor vrije tijd en dingen die je energie geven.

Een tekort aan nachtrust is ook een veel gehoorde oorzaak bij het veroorzaken van hoofdpijn. Zorg dus ten minste dat je 8 uur per nacht slaapt. Probeer dan ook echt deze 8 uur elke nacht te halen. Wanneer je al het bovenstaande qua voeding, beweging en ontspanning goed hebt staan zal ook de kwaliteit van je nachtrust aanzienlijk toenemen.

Moet dit echt allemaal?

Waarschijnlijk denk je nu van moet dit echt allemaal? Het is inderdaad even wat werk maar je hebt dus voor zeker 85% kans dat je van je hoofdpijnklachten af zult zijn. Daarnaast ga je je een stuk fitter voelen en zal de kwaliteit van leven aanzienlijk toenemen. Hoofdpijnklachten is niet vaak 1 oorzaak maar is een vervolg van meerdere oorzaken bij elkaar.

Wil je voorgoed va deze klachten af investeer dan tijd in je gezondheid. Wanneer je hier ook daadwerkelijk een paar uur per week voor vrij maakt zal je snel van deze klachten af zijn.

Gezondheid blijft overigens altijd tijd kosten maar in onze ogen is onze gezondheid ons kostbaarste bezit en zou dit bovenaan moeten staan als het gaat om onze prioriteiten.

My Own Program

Vind je dit erg lastig om toe te passen? Leg dan in 6 weken een gezonde basis met My Own Program. Met dit programma leer je alles wat je moet weten voor een energiek, slank en sterk lichaam. 88% van de deelnemers behoudt het resultaat en valt niet terug in het oude patroon. Klik hier voor meer informatie.

Ga terug naar overzicht

Lees hieronder ook andere artikelen die voor u nuttig kunnen zijn:

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *