gezond eten

Gezond eten! Wat is dat nou eigenlijk

Gezond eten! Wat is dat nou eigenlijk?

Gezond eten, we zijn er allemaal veel mee bezig. Helaas wordt het ons niet altijd even makkelijk gemaakt wat nou precies gezond eten is! Waar de ene gezondheidsgoeroe helemaal lyrisch over is, is het volgens de andere volledig uit den boze. Daarnaast worden we door de voedingsmiddelenindustrie ook nog eens aan alle kanten voor de gek gehouden. Met gevolg dat het gros van Nederland eigenlijk geen idee heeft wat nou eigenlijk gezond eten is. Maar hoe weten we nou wat gezond eten is en hoe passen we dit daadwerkelijk toe!

Gezond eten is de basis voor een gezond en energiek lichaam

De 6 meest voorkomende ziektebeelden zijn voor 70% tot 80% veroorzaakt door ons eigen voedingspatroon. Deze 6 ziektebeelden worden ook wel de Big Six genoemd:

  1. Overgewicht en diabetes
  2. Hart en vaatziekten
  3. Dementie, alzheimer en andere psychische aandoeningen
  4. Kanker
  5. Longziekten
  6. Reumatische aandoeningen en auto-immuunziekten

Met andere woorden… We kunnen dus voor 70% tot 80% het risico op deze ziektebeelden voorkomen door alleen al gezond te gaan eten. Hebben we daarnaast voldoende beweging en voldoende rust en ontspanning hebben we dus eigenlijk onze gezondheid voor een groot deel zelf in de hand.

Wat is dan gezond eten?

Eigenlijk is gezond eten voor iedereen hetzelfde. Je eet gezond als je alle essentiële voedingstoffen binnen krijgt. Iedereen gaat diëten volgen maar hoeveel mensen kennen we die dit al meer dan 10 jaar volhouden? Ik niemand in ieder geval… De meeste diëten schrappen we koolhydraten of juist vetten. Er bestaat zelfs een wijn en een Mac dieet waar ook echt mensen flink mee afvallen.

Alle diëten werken als het gaat om gewicht verliezen. Het probleem is dat het er in de meeste gevallen zo weer aan zit. Iets schrappen wat je lichaam nodig heeft hou je nooit op de lange termijn vol zonder dat het klachten op gaat leveren. Je ziet dan ook vaak dat mensen weer terugvallen in hun oude gewoontes en weer terug zijn bij af omdat ze zichzelf geen nieuw patroon aanleren.

Gezond eten

Wat heeft mij lichaam nodig om goed te functioneren

Gezond eten is dus eigenlijk zorgen dat je alle voedingstoffen binnen krijgt. Dit is echter wel voor elke persoon anders. Via het Harris-Benedict Principe kunnen we heel betrouwbaar uitrekenen wat ons lichaam verbrand in rust en onze inspanning gedurende de week tellen we erbij op. Het Harris-Benedict Principe ziet er als volgt uit:

BMR Vrouwen          -> 655 + (9,6 x gewicht in kilo´s) + (1,8 x lengte in cm) – (4,7 x leeftijd in jaren)
BMR Mannen            -> 66 + (13.7 x gewicht in kilo´s) + (5 x lengte in cm) – (6,8 x leeftijd in jaren)

Voorbeeld: Een man van 38 jaar, 184 lang en 98 kg met normale lichaamsbeweging

 66
+1.343 (13,7 x 98 kg)             =         1.409
+    920 (5×184)                     =         2.329
    258 (6,8×38)                     =         2.071 BMR

Nu hebben we ons BMR (Basaal Metabolisme in Rust) uitgerekend. Dit zouden we dus in rust al verbranden. Daarnaast gaan we nog bewegen en dit moeten we er dan dus ook nog bij op tellen. Via onderstaande tabel kunnen we ons BMR vermenigvuldigen met de factor die voor ons van toepassing is. Nu hebben we daadwerkelijk uitgerekend wat ons lichaam daadwerkelijk nodig heeft om naar behoren te kunnen functioneren.

gezond eten

Te weinig voedingstof is de grote boosdoener van veel van onze klachten.

Iedereen die wij begeleiden heeft helaas een drastisch tekort aan voedingstoffen. We hebben deze voedingstoffen natuurlijk niet voor niks nodig. Krijgen we deze jarenlang te weinig binnen dan kunnen we er dus op wachten dat we klachten gaan krijgen. De een al op zijn of haar 30 levensjaar en de ander pas op zijn of haar 70e. Hoe dan ook, als je iets mist wat essentieel is voor je lichaam krijg je vroeg of laat klachten.

Wij hebben hier in die 8 jaar dat we mensen begeleiden nog nooit iemand binnen gekregen die voldoende voedingsstoffen binnen kreeg via hun huidige voedingspatroon. Slechts 5% van Nederland krijgt alle voedingstoffen binnen. Dat zullen vooral de gezondheidsproffesionals zijn en topsporters. De andere 95% van Nederland krijgt volgens onderzoek 15% van de nodige voedingstoffen binnen. Schrikbarend weinig dus…

85% van onze klachten zijn voeding of leefstijl gerelateerd. Wanneer we ons voedingspatroon goed krijgen en deze tekorten aanvullen zijn we dus al een heel stuk in de goede richting.

Hoe krijg ik al deze essentiële voedingstoffen binnen?

Wij laten mensen dit bijhouden via http://mijn.voedingscentrum.nl/ Als je hier een account aanmaakt en je voeding eens 3 dagen invult waarvan 1 dag in het weekend kunnen we zien wat wij gemiddeld binnen krijgen. Dit kan gewoon op een app op onze telefoon. We hebben net uitgerekend wat we binnen zouden moeten krijgen. Je hebt dan dus ook goed inzichtelijk wat je te weinig binnen krijgt. Om hier verandering in te brengen is het dus noodzakelijk om de kcal binnen te krijgen die je net hebt uitgerekend.

Je kan in je account zien hoeveel je binnen krijgt van alle essentiële voedingstoffen en wat je eigenlijk binnen zou moeten krijgen. Dit is wel even puzzelen maar met de juiste begeleiding is het eigenlijk heel goed te doen en kost het je hooguit 5 minuten per dag.

We zien wanneer mensen hun lichaam geven wat het nodig heeft in combinatie met voldoende beweging dat ons lichaam dan vanzelf naar zijn ideale samenstelling zal gaan. Het gaat weliswaar wat langzamer dan we met die diëten gewend zijn. Wel is het blijvend. En ook niet geheel onbelangrijk is dat je vooral gezond leeft waar je zeker veel profijt van zult gaan hebben.

Tips en richtlijnen voor gezond eten:

  • Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon conform de onderstaande richtlijnen
  • Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis
  • Drink dagelijks drie koppen thee
  • Drink per dag 1 liter water of thee per 30 kg lichaamsgewicht
  • Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit
  • Vervang geraffineerde graanproducten door volkoren producten
  • Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën
  • Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees
  • Vermijd suikerhoudende dranken
  • Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag
  • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag
  • Eet wekelijks peulvruchten
  • Werk veel met salades als lunch en beperk je brood inname
  • Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag
  • Start de ochtend vooral met koolhydraten en werk naarmate de dag verstrijkt steeds meer naar eiwitrijke voeding
  • Vermijd light en zero producten. Dit bevat weer allemaal E-nummers en schopt ons lichaam en hormoonhuishouding compleet in de war.
  • Hoe minder streepjescodes in je winkelmand des te beter je voeding is.

Focus vooral op gezondheid:

We hebben voorheen gelezen dat 85% van onze klachten door onze gezondheid komt. Focus je dan niet op overgewicht, rugpijn of andere lichamelijke klachten. Leg eerst de focus op je gezondheid. Je zal zien dat de meeste klachten dan op den duur zullen verdwijnen als je de oorzaak van de klacht aan gaat pakken. Begin met gezond eten en geef je lichaam de voedingstoffen die het nodig heeft.

Het is lastig om dit allemaal zelfstandig voor elkaar te krijgen. Met de juiste begeleiding zal je zien dat dit eigenlijk vrij gemakkelijk toe te passen is als je hier een paar uurtjes per week tijd voor wilt maken. Met My Own Program leren we 1:1 of in kleine groepjes alles op gebied van voeding, beweging en rust/herstel. Je hebt na dit programma alle kennis in huis waarmee je een gezond, energiek en slank lichaam zult creëren. Aan het einde van dit programma heb je een realistisch doel en plan waar je mee aan de slag kunt. 88% behaald met deze methode zijn of haar doelstelling. Wil je graag meer weten over dit programma klik dan hier.

Ga terug naar overzicht:

Lees ook andere artikelen die wellicht nuttig voor u kunnen zijn:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *